Psihologija – zašto islam stvara čudovišta?

Nicolai Sennels

preveo: AleXandar Lambros

20120729_terrorist_islamist_jpegPsihopate i psihopatološko ponašanje sreću se u svim kulturama i religijama. Ali jedna prevazilazi sve ostale – i to po svim parametrima. Svakodnevna masovna ubistva, teror, proganjanje i egzekucije čitavih porodica koja sprovode sledbenici islama izazivaju mučninu a maštoviti načini koji se pri tome primenjuju (uvek u potrazi za novim i učinkovitijim načinima za ubijanje i terorisanje) su zapanjujući: otmice putničkih aviona koji se potom zakucavaju u nebodere, lov granatama i automatskim puškama na nevine i nenaoružane ljude u tržnim centrima, obmotavanje bombama, korišćenje maketnih aviona kao avione bez pilota, pričvršćivanje rotirajućih sečiva na točkove kamioneta koji se potom koriste kao kosilice za ljude, ubijanje porodica kiselinom ili vatrom, javno vešanje ljudi na kranovima pred publikom koja klikće itd. Čovek ne može da se ne zapita: šta to stvara takav nedostatak empatije i takvu maštovitost za ubijanje zamišljenih neprijatelja?

Ovo je pitanje za psihologe kao što sam ja.

Proučavanje muslimanskog uma

iran_execution-of-gaysNiko se ne rodi kao masovni ubica, siledžija ili nasilni kriminalac. Šta je onda to u muslimanskoj kulturi što na njihovu decu utiče tako da je kasnije među njima toliko mnogo onih spremnih da povrede drugoga?

Kao psiholog u jednom danskom zatvoru za omladince bio sam u jedinstvenoj prilici da proučavam mentalitet muslimana. Među mladim prekršiocima zakona u Danskoj njih 70% su muslimani. Bio sam u prilici da ih poredim sa nemuslimanima iste životne dobi iz manje više istog društvenog miljea. Došao sam do zaključka da islam i muslimanska kultura raspolažu izvesnim psihološkim mehanizmima koji utiču na pojavu kriminalnog ponašanja i ometaju lični razvoj pojedinca.

Svestan sam, naravno, da su muslimani drugačiji i da se ne drže svi nasilnih i izopačenih poruka Kurana i sramnog primera njihovog proroka. Ali, kao što to čine i sve ostale religije, islam utiče na svoje sledbenike i kulturu u kojoj žive.

Može se govoriti o dve grupe psiholoških mehanizama koji, pojedinačno i zajedno, dovode do povećanja nasilnog ponašanja. Jedna je mahom povezana sa samom religijom, čiji je cilj najranija moguća indoktrinacija dece islamskim vrednostima po svaku cenu, uključujući i nasilje i zastrašivanje. Može se razumeti zabrinutost roditelja za versko opredeljenje potomstva ali šerijat za decu koja se opredele za neku drugu religiju propisuje smrtnu kaznu. Druga grupa mehanizama više je kulturološka i psihološka. Ovi kulturološko psihološki mehanizmi su prirodna posledica uticaja religije kakva je islam koja potiče iz 1.400 godina starog plemenskog društva sa vrlo ograničenim mogućnostima za razvoj preko onoga što religija propisuje.

Klasične metode ispiranja mozga u vaspitavanju

Isprati nekome mozak toliko da taj neko čini stvari protiv svoje ljudske prirode – kao što je mrzeti nekoga ili ubiti nevine ljude koje čak i ne poznajete – tradicionalno se postiže kombinacijom dve stvari: bola i ponavljanja. Namerno nanošenje psihičkih i fizičkih patnji slama otpor pojedinca na neprestano ponavljanje poruke.

Totalitarni režimi koriste se ovom metodom da preobrate političke disidente. Vojske u manje civilizovanim zemljama koriste se njome da bi stvorili nemilosrdne vojnike, a razne verske sekte širom sveta takođe je koriste za fanatizovanje svojih sledbenika.

Tokom brojnih razgovora sa više od sto muslimana zaključio sam da su nasilje i neprestano ponavljanje verske poruke preovlađuju u muslimanskim porodicama.

Muslimanska kultura jednostavno nema isti stepen shvatanja ljudskog razvoja koji postoji u civilizovanim društvima i fizičko nanošenje bola i pretnje često su sredstva kojima se daje prednost prilikom podizanja dece. Upravo zbog toga toliko mnogo muslimanskih devojčica kasnije prihvata bračno nasilje a muslimanski dečaci rastu sa idejom da je nasilje prihvatljivo. Ujedno to je i razlog zbog čega devet od desetoro dece koje vlasti u Kopenhagenu oduzmu roditeljima, dolazi iz imigrantskih porodica. Muslimanska tradicija korišćenja bola i zastrašivanja predstavlja deo procesa disciplinovanja dece i naširoko se primenjuje i u muslimanskim školama, čak i na zapadu.

Ovo u kombinaciji sa neprestanim ponavljanjem stihova iz Kurana u muslimanskim školama i porodicama čini decu gotovo nemoćnom da se odbrane od indoktrinacije Kuranom, čak i kad je to protivno sekularnim zakonim, logici i najprostijem razumevanju saosećajnosti.

I kao što nam je poznato iz brojnih psiholoških studija, kada se na ovakav način rano utiče na dete kasnije je potreban neverovatan lični napor da bi se ikakva promena ostvarila. Ne čudi onda što su muslimani uopšte, uprkos nehumanoj prirodi islama i njegovoj očitoj nesposobnosti da svoje sledbenike opremi humorom, saosećanjem i drugim privlačnim kvalitetima, čvršći u svojoj veri od sledbenika bilo koje druge religije.

Četiri psihološka faktora

Ne samo da tradicionalno islamsko vaspitanje dece po metodama liči na klasično ispiranje mozga, već i kultura koju stvara neguje četiri psihološke karakterstike koje dalje omogućavaju i utiču na rast nasilnog ponašanja.

Ta četiri faktora su sledeći: bes, samopouzdanje, odgovornost prema sebi i tolerancija.

Kada je bes u pitanju u zapadnom društvu opšti je konsenzus da on predstavlja odraz slabosti. Nekontrolisane eksplozije ovog neprijatnog osećanja možda su najbrži način da se izgubi ugled, posebno u severnim evropskim zemljama, i mada takvi ljudi mogu izazvati strah oni nikad ne dobijaju poštovanje. U muslimanskoj kulturi bes je mnogo prihvatljiviji i biti u stanju zastrašivati ljude vidi se kao snaga i izvor društvenog statusa. U prilici smo čak da vidimo kako u nekim muslimanskim etničkim grupama i zemljama ponosno proglašavaju čitave dane besa, koristeći se izrazima kakav je „sveti bes“ – izraz koji u miroljubivim kulturama zvuči kontradiktorno.

U zapadnim društvima sposobnost da se podnese konstruktivna kritika kad je ona opravdana ili da se ne reaguje burno kad nije, vidi se kao izraz samopouzdanja i integriteta. Kao što su svi primetili, to nije slučaj među muslimanima. Kod njih se kritika, ma koliko opravdana bila, vidi kao napad na čast i očekuje se da se ona povrati tako što će se protivnik ućutkati, pa ma kako. Muslimani skoro nikada ne pokušavaju da na kritiku odgovore argumentovano. Umesto toga pokušavaju da uguše kritiku pretvarajući se da su uvređeni ili etiketiranjem sagovornika ili pretnjama ili čak i ubistvom.

Treći psihološki faktor tiče se odgovornosti prema sebi i ovde psihološki fenomen poznat kao „mesto (locus) kontrole“ igra glavnu ulogu. Ljudi koji su vaspitavani po zapadnom modelu uglavnom poseduju unutrašnji locus kontrole što će reći da kroz život idu vođeni unutrašnjim faktorima, kao što su sopstveni životni izbori, svetonazori, način reagovanja na osećanja i različite životne situacije itd. Muslimani se vaspitavaju tako da život vide kao nešto što je kontrolisano spolja. Sve što se dogodi je „insha’ Allah“ – božja volja – i brojni verski zakoni, tradicije i moćni muški autoriteti ostavljaju malo prostora za individualnu odgovornost. Ovo je uzrok svetski čuvenom muslimanskom mentalitetu žrtve po kome su svi drugi krivi i trebaju biti kažnjeni za situaciju koju su inače sami stvorili.

Konačno, četvrti psihološki faktor koji muslimane čini tako prijemčivim za nasilne poruke Kurana tiče se tolerancije. Dok zapadna društva uopšteno dobru osobu opisuju kao otvorenu i tolerantnu, muslimanima je rečeno da su superiorniji u odnosu na nemuslimane, da su predodređeni da dominiraju nad nemuslimanima i da se društveno i emocionalno moraju distancirati od nemuslimana. Mnogi stihove mržnje i dehumanizovanja u Kuranu i haditima spram nemuslimana, vrlo nalikuju psihološkoj propagandi kojom se koriste vođe za mentalnu pripremu sopstvenog naroda za rat i ubijanje neprijatelja. Ubiti drugo ljudsko biće je lakše ako ga mrzite i ako ga ne vidite kao ljudsko biće u punoj meri.

Zašto islam stvara čudovišta?

Kulturološki i psihološki koktel besa, niskog stepena samopouzdanja, mentaliteta žrtve, volja da se bude slepo vođen spoljnim autoritetima, i agresivan i diskriminatorski pogled na nemuslimane, a koji im se nameće kroz bol, zastrašivanje i beskonačno ponavljanje (do stepena zatupljivanja) bezbrojnih kuranskih stihova mržnje i nasilja spram nemuslimana, je razlog zbog čega islam stvara čudovišta.

Psihološki problem unutar islama

Problem sa islamom i muslimanskom kulturom je taj što postoji toliko mnogo psiholoških faktora koji njegove sledbenike gura nasilničkom ponašanju prema nemuslimanima tako da je opšti nasilni sukob, barem iz psihološke perspektive, neizbežan. Sa tako jakim pritiskom i tako jakim osećanjima unutar tako velike grupe ljudi gde su svi napujdani protiv nas, suočićemo se sa žestokom olujom, i ne vidim mogućnost da se to predupredi. Da bi se ljudi promenili potrebno je da oni to žele, da im je to dozvoljeno, i da su u stanju da tu promenu izvedu. Samo sićušna manjima muslimana ima te srećne okolnosti.

Suviše mnogo ljudi podcenjuje moć psihološkog uslovljavanja religije i kulture. Kao što smo već videli, ne postoji ta vojska socijalnih radnika, količina socijalne pomoći, slatkorečivih političara, politički korektnih novinara, militantnih promotera demokratije koja bi mogla zaustaviti ove moćne sile. Osetljivi imigracioni i antiislamistički zakoni u našim zemljama mogu ograničiti količinu patnje ali, na osnovu svog obrazovanja i profesionalnog iskustva kao psihologa za muslimane, procenjujem da nećemo biti u stanju da odvratimo ili izbegnemo ovaj višestrani, agresivni pokret protiv naše kulture.

Verujem da mi, kao demokratsko i prosvećeno društvo možemo da se usredsredimo i organizujemo kad je u pitanju očuvanje naših vrednosti i da možemo pobediti u ovom sukobu koji već traje a koji su započeli često urođeni sledbenici šerijata. Veliko pitanje je koliko dostojanstva, građanskih prava, krvi, suza i novca ćemo u tom procesu izgubiti.

Advertisements

22 thoughts on “Psihologija – zašto islam stvara čudovišta?

  1. Ne znam, koliko god mogu da pratim rasudjivanje ovog psihologa, ne mogu se oteti utisku da se radi o veoma nadmenom kultur-rasizmu.
    Nisam pametan i nemam snazne protuargumente ali instinktivno mi nesto govori da nacin razmisljanja koji na ovaj nacin govori o jednoj vjerskoj grupi (ili bilo kojem kolektivu) nije u redu. Mislim da se gornji zakljucci mogu primjeniti na radikalni islam, a ne na islam uopsteno. Zar ne bi radikalna primjena bilo koje vjere ili ideologije dovela do nasilja i dehumanizacije?

    1. Ne bi. Najbolji nacin da se sagleda neka religija jeste da joj se pogledaju fundamentalisti.
      Kako izgledaju fundamentalni budisti? Oni su radikalni vegetarijanci a ne bombasi samoubice. Ili dzanaisti?
      Vreme je da prestanemo da se pretvaramo da problem ne postoji i da izbegavamo da ga analiziramo zbog te sveprisutne zapadnjacke drustvene konvencije da je neko kultur rasista cim zine da nesto o islamu kaze. Ako je nesto fasisticko, onda je to islam koji citav svet deli na muslimane i nemuslimane koje treba pokoriti i preobratiti.

      1. Kojoj Islamskoj sekti po tvom mišljenju pripada Anders Behring Breivik?
        Ili Izraelski vojnik, koji čizmom gnječi dječiju glavu?
        Ili četnik Dražen Erdemović, koji se iživljavao na svojim žrtvama?
        Zar ti nije poznato koliko muslimana su pobili ti isti budisti sa Nepala, za koje kažeš da u fundamentalnom obliku samo pređu na vegetarijanstvo?
        To što ti i takvi kao ti ne možete da prihvatite drugo i drugačije, zove se fašizam.
        Zar ti nije lakše reći da si ti taj koji mrzi, nego da se ovoliko provaljuješ?

      2. Koliko te placaju za ovakvo sirenje banalnih dezinformacija i banalnosti koje su toliko smesne da ni ovaj kratak komentar nije vredan paznje? Jevrejski aa? Ili samo njihov potrcko…sve je jasno.Tek o vama kakva bi mogla prica da se napise i to potkrepljena dokazima za razliku od ovih izmisljotina.

    2. U priličnoj meri se slažem s tobom. Čitajući tekst, imala sam utisak da čitam natropološku studiju nekog Evropljanina ili Amerikanca, pisanu u vreme kolonijalizma. Doduše, sudovi koje iznosi o islamu i ne mogu biti drugačiji do pogrešni, jer generalizuje nešto što je zaključio na bazi rada sa zatvorskom populacijom. Ima njegovih američkih kolega koji slične stvari govore i pišu o Afroamerikancima, jer su jedini neposredan kontakt s njima imali kao zatvorski psiholozi. Hrišćanin iz Bostona, što bi autor svrstao u taj civilizovani deo sveta, bez problema digne u vazduh ginekološku kliniku i ubije par lekara i sestara, jer se u toj klinici izvode abortusi. U savremenoj evangelističkoj americi, odrasla osoba sa IQ koji ne prelazi 60 do pre godinu dana mogla je biti osuđena na smrtnu kaznu. Hrišćanske zemlje neretko deci od 14 godina sude po zakonima koji važe za odrasle i izriču im takve kazne. Američki vojnici su obučeni tako da bez grčeva u stomaku mogu da pišaju na ratne zarobljenike – da im pišaju po glavi i licu; mogu da ih drže pod vodom do tačke gušenja/davljenja; brišu zadnjice listovima istrgnutim iz njihovih svetih knjiga… Ne postoji nenasilan verski fundamentalizam. Lambros, hoćeš budistički primer? Tibet. Teokratija u kojoj ljudska prava nisu ni mrtvo slovo na papiru. Probaj da budeš openly gay i stanovnik Tibeta.

      1. Ne znam šta budizam “misli” o gejevima. Znam da je teokratija – teokratija. Francuska ne propisuje smrtnu kaznu ni za višestruko ubistvo; kao ni Srbija, kad smo već kod toga. U Americi je to najčešća kazna za takva dela, izuzev u državama gde nema smrtne kazne. Ali, tamo ubicu čeka doživotna robija, koje u Evropi praktično nema. Ne može se sve objasniti religijom ma kako bilo primamljivo.

      2. Uzgred, kako tumacis podatak o 70% muslimana medju zatvorenicima (imajuci u obzir njihov ukupan procenat u celokupnoj populaciji koji nije veci od 10% sigurno), kao i procenat oduzete dece nasilnim roditeljima? Procenat zatvorenika u FR je isto slican, tj broj muslimana u zatvorima je nesrazmerno veliki u odnosu na njihov ukupan procenat u celokupnoj populaciji. Na sajtu FR nacionalne policije stoji lista od 81 najtrazenijeg kriminalca, 48 su muslimani (plus 7 ili 8 za ciji identitet vlasti nisu sigurne). Najtrazeniji kriminalac nije neko ko krade po samoposlugama.

      3. Isto onako kako bih tumačila činjenicu da dominantnu većinu zatvroeničke populacije u Americi čine Afroamerikanci. Marginalizovan položaj u društvu, siromaštvo, mali broj opcija koje im se nude kao izbor…

      4. Marginalizovan polozaj evropskih muslimana? Zivim u evropskoj drzavi gde ih ima mnogo, na milione. Francuska cini apsolutno sve da ih ukljuci u sistem, njima na raspolaganju stoje apsolutno sve opcije koje i Francuzima. Ima nezaposlenih i siromasnih Francuza takodje, pa ne pale kola i divljaju, vec nesto cine da iz tog polozaja izadju … ovo sto ti navodis je uobicajeni repertoar apologetike liberalne levice koji nema nikakve veze sa realnoscu. Gde da zaposlis muslimana u prljavoj haljini i sa sustiklom na glavi, pri tom i bez ikakvog obrazovanja? I odbija da se rukuje sa zenom il sa njom razgovara jer mu vera tako nalaze? Ili zenu koja izgleda ko zombi il nindza?

      5. Cinjenica da ih ima mnogo na uglednim polozajima, dobrim radnim mestima i s dobrim platama govori da je prica o marginalizaciji ne pije vodu. Al to su oni sto ja zovem “kulturoloski” muslimani, nasuprot ovim praktikujucim, kojih ima mnogo.

  2. Još uvijek zapadno hrišćanstvo nadmoćno “vodi” u broju ubijenih muslimana, a ne obratno. S tim da to zapad radi “otmenije”, a muslimani “primitivnije”. Koliko je Iračana zapad pobio na ovaj ili onaj način? Milion, dva ili više… Izgleda pristojno, kao snimak sa video igrice, kada raketa pogodi neki objekat u kome borave pravi li neki nazovi terorosti. Ako ubiju koju ženu, starca ili dijete Uppss… Kolateralna šteta.
    Sadamova i Gadafijeva diktatura su bile sofosticirane tvorevine u odnosu na sadašnje stanje. Obojica su bila prave demokrate u odnosu na Saudijce… A sve je to pokvario zapad u namjeri da se dočepa izvora nafte. Slične ocjene važe i za Siriju. A Saudijci su dobri momci. Stvari nisu baš onakve kakve izgledaju na prvi pogled. Kada se osnuje islamska teroristička ćelija, zna li se ko je osnovao CIA, MI, Mosad ili stvarni islamisti? Na djelu je iscenirani sukob između hrišćanstva, judaizma i islama, a u osnovi konce povlače i igru vode krugovi kojima je jedina religija moć i novac.

  3. Ne mogu biti a da ne kometniram ovakve nebuloze koje su navodno potkrijepljene hadisima iz Kur’ana. Ja ne znam sto ste vi to citali proucavali kad Vam je razina opce kulture ravna O. Ovo se odnosi na autora. Nazivajuci bule nindzama ili zombijima. Ja nindze vidam u svom gradu i zombije, pripadam muslimanskoj vjeri ali kad vidim casnu sestru uredno kazem Hvaljen Isus. Neznam zasto me casne i popovi podsjecaju na nindze i zombije. Eh da pa pokriveni su od glave do pete bas kao i muslimanske bule. Kmh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s